Prăjitură cu cacao, banane și tahini... ah, da și câteva smochine

by - 10/23/2020

Unii îi spun brownie sau negresă, alții banana-bread, adevărul e undeva la mijloc, cert e că e atât de bună prăjitura asta că nici nu mai contează ce nume are, căci până apuci să-i găsești denumirea potrivită s-a și terminat din farfurie, chiar și ultimele firimituri. Atât e de bună, până la ultima firimitură!

 

Dacă dați pe aici probabil știți deja că rețetele pe care le pun eu în cufărul gustativ de pe blog au mai toate câte o poveste, c-așa-mi place mie să împletesc niște povești și celor mai banale rețete. De obicei cele mai cu poveste sunt cele pe care le repet des, pe care le tot adaptez/improvizez în funcție de poftă, inspirație și sezon, sunt cele care mă salvează din anumite situații... Spre deosebire de altele pe care am ajuns să le împărtășesc pe blog după ceva timp (chiar și câțiva ani) după ce le-am descoperit, prăjitura asta e nouă în repertoriul bucătăriei noastre, dar am făcut-o deja de nenumărate ori încât cred că e musai să o trec și pe ea în colecție.
     

Povestea ei începe cu niște banane. Cele mai răscoapte banane. Cu cât mai răscoapte, cu atât mai bine. Poate că și la voi ca și la noi odată ce bananele (pe care noi le ținem la temperatura camerei de obicei) încep să capete pistrui sau să se înnegrească nu prea mai prezintă mare interes pentru a fi consumate, că sunt prea moi, că sunt prea dulci, etc. Numai cel mai mare al familiei le poate mânca și așa. Mai făceam cu ele un banana-bread sau un smoothie, până am descoperit prăjitura asta. Și recunosc că de atunci, fac ce fac și aranjez să las intenționat câteva banane să se treacă și le păzesc bine să nu se atingă nimeni de ele, tocmai ca să le folosesc eu mai târziu la copt, deși nu e ușor să le țin departe de gura lupilor pofticioși :)

Trebuie să recunosc că nu e o rețetă inventată de mine, că nu am ajuns la așa performanță, nici nu intenționez, am altele care-mi umplu timpul și gândurile. Dar în ziua cu pricina când am văzut bananele răscoapte pe raft am căutat rapid pe internet, gugăl să trăiască, fix așa ”banana cacao tahini cake” și am dat peste rețeta asta, iar apoi am făcut-o cu niscai adaptări despre care o să scriu mai jos.

Ingrediente:

  • 2 banane foarte coapte
  • 1/4 c (60 ml) ulei vegetal (eu am folosit de măsline)
  • 1/4 c (50 gr) tahini/pastă de susan
  • 1 ou
  • 1/4 c (50 gr) zahăr brun
  • 1 lg esență de vanilie
  • 1/2 c (60 gr) făină *
  • 3 Lg (25 gr) cacao
  • 1/4 lg sare
  • 1/2 lg bicarbonat de sodiu
  • 1/2 c (70 gr) stafide
Note: Lg - lingură, lg - linguriță, c - cană/cup

Opțional: nuci, curmale, ciocolată pentru interior; smochine crude pentru exterior

Câteva adaptări:

- * despre făină: rețeta originală spune despre făină de orez, așa am folosit și eu, apoi însă am tot folosit diverse făinuri fără gluten - castane, năut, cocos, teff - pe care le am de ceva vreme și am zis să le consum, dar e potrivită bineînțeles și făina normală, integrală, de grâu;
- în loc de forma de chec, am ales să o coc într-o tavă întinsă de copt (astfel încât aluatul turnat să fie cam de 2cm grosime; eu folosesc de obicei una de 35x22cm, însă în aceste fotografii, pentru că am făcut cantitate dublă am folosit două tăvi), iar prăjitura în loc de felii, să o tai bucăți;
- am redus un pic cantitatea de zahăr și am omis ciocolata pe care am înlocuit-o cu stafide, dar foarte bine cred că ar merge și niște curmale tăiate bucăți sau prune uscate sau nuci/alune.


Se preîncălzește cuptorul la 160°C. O tavă întinsă se îmbracă cu hârtie de copt sau se unge cu un pic de grăsime și se pudrează cu făină.

Într-un bol mai încăpător se sfarâmă bananele apoi se adaugă peste ele uleiul, pasta de susan/tahini, oul, zahărul și esența de vanilie și se amestecă bine compoziția.

Într-un alt vas se amestecă făina, pudra de cacao, bicarbonatul de sodiu și sarea, apoi acest amestec se încorporează puțin câte puțin în compoziția lichidă de mai sus, până se îmbină totul într-un aluat destul de lichid. Ei, aici eu am mai venit cu o adaptare și am folosit nițel mixerul vertical ca să omogenizez bine de tot aluatul, să sparg eventualele cocoloașe de făină și cacao (deh, dacă nu mi-am făcut bunul obicei să cern făinurile înainte) și bucățile de banană. Dar acest trial and error la mine a funcționat și așa că l-am pus ca pas de urmat în această rețetă.

Din rețeta originală eu am înlocuit ciocolata bucăți cu stafide, iar rezultatul a ieșit tare bun. Și cred că la fel de bun ar ieșit și cu niște nuci, prune uscate sau curmale. O să mai încerc. Orice ar fi acesta e pasul pentru a le adăuga în aluat.

Se toarnă apoi aluatul în tava pregătită pentru cuptor. Opțional eu am pus de data asta deasupra felii de smochine crude, că tot e sezonul lor, iar de efect - nah, că mie îmi place un desert să fie bun la gust, dar și să arate bine - pe ici colo niște boabe expandate de quinoa. 

Se pune apoi la cuptor pentru vreo 35 de minute (am redus timpul din rețeta originală pentru că fiind mai subțire și întinsă prăjitura, se coace mai rapid).

Și voila, coaptă-i prăjitura. 

You May Also Like

0 commentarii