Chec-sufleu cu mere și dovleac

by - 3/30/2015

Ieri, odată cu ultima porție de dovleac congelat, am mai scos de la "naftalină” o rețetă de desert, care așteaptă încă de astă toamnă să fie publicată. Nu-i bai, că primăvara asta se pare că a făcut o înțelegere cu prietena ei, toamna și au decis să se joace un pic de-a v-ați ascunselea pe aici, pe pielea noastră, la propriu, că-i un frig afară...


Am făcut prima dată acest chec când a trebuit să le vin de hac dovlecilor culeși din grădina cu autoservire. O parte din ei i-am gătit rapid, alții au mai așteptat oleacă, iar o altă parte a ajuns în congelator. Iar rețeta am luat-o dintr-o carte nouă, căci da, dacă vorbesc despre acest chec-sufleu, trebuie să menționez și cartea frumoasă care s-a alăturat celor din biblioteca din bucătărie. Este vorba de Homemade with Love de Jennifer Perillo, autoare blogului In Jennie's Kitchen. Recunosc că nu știam nici de blog, nici de carte până să văd o fotografie cu un desert la o utilizatoare de Instagram. Desertul era chiar acest chec, iar când am întrebat de rețetă, mi-a fost dată drept referință acestă carte, pe care după ce am răsfoit-o un pic virtual, am decis să o și cumpăr. Deși de cele mai multe ori mă inspir din mediul virtual, îmi place să mai răsfoiesc din când în când și rețete pe hârtie. Am găsit multe rețete faine în ea, poate cel mai mult și mai mult îmi place rețeta aluatului de pizza, care iese fraged și crocant sau plăcinta de pui și legume. Dar și chifteluțele cu linte și ricotta s-au dovedit a fi un succes, pregătesc o postare și despre ele aici pe blog. E o carte ca un jurnal, cu rețete simple, ce curg printre povești emoționante de viață și familie. Pe ici colo sunt inserate fotografii frumoase, dar nu toate rețetele au și un exemplu vizual. Aici eu m-am simțit pe teren nesigur, căci sunt obișnuită să văd o fotografie cu rezultatul înainte de a mă apuca de gătit o rețetă nouă, dar încerc totuși să capăt mai multă încredere și să nu mă bazez doar pe imagine, ci și pe propria imaginație.


Ingrediente:
  • 240 gr făină
  • 1/4 lg bicarbonat de sodiu
  • 1 lg praf de copt
  • 1/2 lg sare
  • 2 ouă
  • opțional: 1lg esență de vanilie / 1 lg scorțișoară
  • 150 gr zahăr brun
  • 60 ml ulei (rapiță, floara-soarelui sau porumb)
  • 230 gr piure de dovleac*
  • 125 ml lapte bătut
  • 1 măr mare, curățat și dat prin răzătoare
lg - linguriță

* pentru piureul de dovleac: am tăiat dolveacul în bucăți mici pe care apoi le-am pus să se coacă încet la abur. Când dovleacul a devenit moale, le-am mixat cu blenderul, dar la fel de ușor se poate folosi o furculiță și apoi se trece conținutul printr-o sită.

Cuptorul se preîncălzește la 180°C, pentru acest chec am folosit o formă de copt inel cu pereți detașabili, pe care am uns-o cu un pic de unt.

Făina, bicarbonatul de sodiu, praful de cop și sarea se amestecă într-un vas. În altul, mai încăpător, se combină ouăle, zahărul, uleiul până amestecul devine cremos iar zahărul s-a topit. Se adaugă apoi piureul de dovleac. Încet se încorporează amestecul de făină în amestecul lichid și se amestecă ușor cu o lingură de lemn până nu mai e urmă de făină, dar nu mai mult. Se adaugă laptele bătut și încet și delicat mărul ras. Opțional adăugați condimentele - vanilia și/sau scorțișoara.

Se toarnă uniform în forma de copt și se dă la cuptor pentru vreo 40-45 de minute. În timpul coptului, checul va crește frumos, spre final chiar crusta va crăpa pe alocuri. Entuziasmul meu pe moment a fost că va rămâne așa și după ce-l scot din cuptor, dar nu, s-a lăsat aproape instant, ca un sufleu. Autoarea cărțiii nu specifică dacă rezultatul așa ar trebui să iasă sau nu, dar eu bănuiesc că da, din cauza ingredientelor lichide. Cel puțin așa a ieșit de fiecare dată. Mi-am tot bănuit cuptorul o vreme că-mi dă peste cap rețetele, dar am niște rețete de test și m-am convins că nu e așa.

După ce s-a copt, se scoate din cuptor, se lasă în formă să se răcească un pic, apoi se scoate din ea și se transferă pe un grătar. Se poate pudra un pic cu zahăr pudră.


Poate e un desert mai pentru lunile de toamnă, cu arome de sărbători de iarnă, dar când te prinde primăvara cu dovleac în congelator, trebuie să-i găsești rapid o utilizare, căci în curând vine vremea căpșunilor și a cireșelor și cine să mai aibă poftă de dovleac atunci?...

You May Also Like

0 commentarii