Conopidă cu năut, în sos de lapte de cocos, ghimbir și turmeric

by - 1/31/2021

Știți cum e cu rețetele noi pe care le descoperi, îți fac cu ochiul, le faci și-ți plac așa de mult încât le tot repeți ca vinilurile cu muzică preferată? Așa și eu cu această conopidă cu năut sau năut cu conopidă scăldate într-un sos dulceag de lapte de cocos, aromat cu ghimbir și turmeric, de un galben care-ți râde ca soarele de pe cer, o mâncare de încălzit sufletul, ochii și stomacul în zilele astea mai întunecoase și reci de iarnă. Vă invit să vă convingeți!



Am dat peste această rețetă pe la început de iarnă, de fapt mai bine zis nu am dat eu de ea, ci ea de mine, căci mi-a apărut într-o fotografie în feed-ul de Instagram (sursa mea de inspirație culinară și nu numai din ultima vreme), iar eu ființă cu spirit vizual ce sunt mi-am pus-o repede în lista mea de făcut/încercat/inspirat/creat. Rețeta originală folosește varza, tăiată în sferturi, dar cum eu aveam o conopidă m-am gândit că poate fi și așa bună. Inițial o improvizație/adaptare de rețetă s-a transformat în una dintre cele mai bune mâncăruri pe care le-am pus pe lista noastră de ce mai gătim. 

Gustul ușor dulceag al conopidei gratinate deja îl cunosc și ne place, de multe ori o pregătesc așa, simplă, tăiată felii groase, unse cu un pic de ulei de măsline, sare și piper și azvârlită în cuptorul încins. Merge bine cu un humus și sos de iaurt cu usturoi (hai că v-am mai dat o rețetă în timp ce povestesc despre alta), dar în combinația asta de năut copt toate alchimizate în sosul de lapte de cocos, ghimbir, usturoi și turmeric este alt mod de a savura această legumă - conopida, care înțeleg că e un love-or-hate-it pentru mulți. Eu sunt în tabără cu love-it și sigur e tabăra cea mai mare. De asta am și îndrăznit să scriu această rețetă și aici.

Cât despre năut... iubesc năutul, sub orice formă, fiert, făcut pastă, copt crocant. Este leguminoasa de care nu mă satur nicioadată, sunt în stare să o pun și în sosul de paste cu smântână și în salatele cu de toate, acelea în care parcă lipsește ceva. Hop, am pus niște năut și parcă toate gusturile și texturile sunt la locul lor. Cel mai mult îl folosesc în humus - despre care o postare-poveste așteaptă de muuultă vreme în lista de ciorne, de asta din cămara noastră nu lipsește niciodată năutul uscat sau la conservă, gata fiert. 


Ingrediente:

(pentru pregătirea conopidei)
  • o conopidă nici prea mică, nici prea mare
  • ulei de măsline
  • sare, piper proaspăt măcinat
(pentru mâncarea de năut)
  • 2-3 linguri de ulei de măsline
  • 2 cepe, tocate mărunt
  • 3 căței de usturoi, mărunțit
  • o bucată de ghimbir proaspăt, cam de 3cm, curățat de coajă și dar prin răzătoarea mică
  • 2 lg boabe de muștar
  • 1 Lg turmeric/curcuma
  • 1 lg chimion/cumin măcinat
  • 400 ml lapte de cocos neîndulcit
  • 2 conserve de năut (în jur de 500 gr de năut fiert)
  • 1 cană de apă sau supă de legume (200 ml)
  • sare și piper proaspăt măcinat, după gust
Note: Lg -lingură; lg - linguriță

Se încinge cuptorul la 200°C.

Conopida se curăță de frunze, cotorul se taie și el un pic. Se taie apoi în două jumătăți și apoi fiecare încă în două - 4 sferturi. Se ung fețele tăiate cu un strop de ulei de măsline, se așează sferturile - cu una din fețe în jos - într-o tavă (eventual cu o hârtie de copt) și se presoară sare și piper măcinat deasupra lor. Se dau la cuptor pentru vreo 15-20 de minute, până marginile se rumenesc nițel și interiorul devine un pic moale, dar nu prea, căci mai urmează alt pas de gătire.

În tot acest timp se pregătește năutul. Într-o cratiță, rezistenă la cuptor (eu am una de fontă cu capac și pe această o folosesc când vreau să gătesc o mâncare ce are nevoie de timp pe plită, dar și în cuptor) se pune uleiul de măsline, ceapa tocată mărunt, usturoiul pisat și ghimbirul ras și se sotează (sau se mermelesc, cum zice Andie) câteva minute la foc moderat până ceapa devine translucidă. Se adaugă apoi condimentele pudră - chimionul și turmericul și boabele de muștar, se amestecă cu o lingură de lemn și se mai țin pe foc vreo câteva minute.

Se adaugă apoi laptele de cocos, năutul stors, apa și se potrivește gustul cu sare și piper. Se lasă pe foc vreo 15 minute până se adună aromele.

Se micșorează temperatura cuptorul la 180°C.

După ce conopida-i gata, se scoate din cuptor și se transferă în vasul cu năut, așezând bucățile/sferturile de conopidă încet, fără a le sfărâma, acoperindu-le cu câte o lingură două din amestecul de sos. Se pune apoi iarăși totul la cuptor pentru încă vreo 20 minute, cu capac, iar în ultimele 5 minute fără capac.

Se servește caldă, cu câteva frunze de coriandru proaspăt, peste niște orez sau doar cu o felie de pâine. Sau e tare bună și sățioasă și așa, simplă.


E așa de bună mâncarea asta încât au ajuns și copiii mei s-o îndrăgească, nu că ar striga țopăind de bucurie ”mama, mama când mai faci mâncarea aia cu năut și conopidă?” ei vreodată, mai și primesc mutrițe din alea ”of, iar mama, ai gătit asta...”, au ce au cu conopida gătită, nu le place, dar odată ce ajungem la înțelegerea ”ok, puteți mâncă doar/măcar o bucățică din ea” și le pun doar năutul cu sos peste niște orez fiert, sunt mult mai încântați, iar mama lor poate răsufla ușurată că oh, hai că au mâncat și azi ceva, mai sănătos.

You May Also Like

0 commentarii