Salată iernatică, ușor călduță, un pic colorată și plăcut aromată

by - 1/17/2021

Mi-am amintit de salata asta săptămânile trecute, când am văzut că un dovleac zăcea cam trist în coșul de legume pe balcon și aștepta să-l salveze cineva, să-l bage în casă la căldurică, și unde mai bine se poate încălzi un dovleac dacă nu în cuptor? Împreună cu niște ardei roșu, niște păstăi de fasole și câteva bucăți de brânză sărată. O combinație de gusturi și arome, căci și despre niște arome e vorba aici.



Acum câțiva ani am fost în vizită la o prietenă și am mâncat la ea ceva asemănător, nici nu am mai întrebat rețeta, mi-am notat eu în gând gusturile și ce-am văzut cu ochii și ajunsă acasă am vrut să refac această salată. Nu e ceva bătut în cuie, salăturile cred eu sunt niște feluri de mâncare la care nu prea ai cum să dai greș, îți oferă oricum șansa să repari, dacă crezi că ceva nu a ieșit bine. Mai potrivești cu sarea și piperul, mai adaugi un ingredient două, dacă ți se par că-s prea puține, o mai învăluiești cu un sos. O salată e iertătoare, nu ca un aluat de prăjitură pretențioasă, odată ce ai pus-o în cuptor nu mai ai decât să speri :).


Ingrediente:

  • un dovleac, nici prea mare, nici prea mic
  • 2-3 ardei grași, roșii sau galbeni
  • 500 gr fasole păstăi
  • 5-6 căței de usturoi, în coajă
  • brânză feta
  • 1-2 lg garam masala
  • sare, piper proaspăt măcinat, după gust
  • ulei de măsline
  • bulgur sau quinoa, pregătite
Se preîncălzește cuptorul la 180°C.

Dovleacul se spală, se curăță de semințe și se taie felii subțiri sau bucăți de vreo 2-3 cm grosime. Am omis să curăț de coajă, pentru că am folosit un dovleac Hokaido a cărui coajă este comestibilă.

Ardeii se curăță de cotor și se taie bucăți de 1-2 cm grosime.

Într-o tavă întinsă de copt, se întind bucățile de dovleac, ardei și cățeii de usturoi, așa întregi, în coajă. Se stropesc cu niște ulei de măsline, sare și piper după gust, amestecând cu mâna sau cu o lingură de lemn ca legumele să fie unse în mod uniform cu ulei. Se dau la cuptor pentru 15-20 de minute până se rumenesc pe la margini.

În acest timp, se fierbe la aburi fasolea până devine ușor moale. O alternativă a aburilor este fierberea în apă clocotită și foarte sărată câteva minute, așa cum am învățat din cartea Salt Fat Acid Heat a lui Samin Nosrat, o explicație am găsit și aici.

Un pas opțional: eu uneori îl fac, alteori nu. După ce a fiert fasolea, o mai călesc un pic într-o tigaie încinsă, cu un pic de ulei de măsline, simt că în felul acesta a mai prins gust și nu e prea bland, gust fără gust de care copiii fug ca speriați.

După ce dovleacul și ardeii s-au copt, fasolea e și ea gata, le pun pe toate într-un bol încăpător și mai pun o lingură două de ulei, le mai potrivesc cu sare și piper dacă e necesar și adaug aroma-ingredientul minune, garam masala, acest amestec dulceag ușor condimentat, care mi se pare că se potrivește așa de bine cu dovleacul copt și alchimizează toate ingrediente între ele foarte bine.

Opțional mai pun și câteva linguri de bulgur fiert sau quinoa, le amestec pe toate, le las un pic să se lege gusturile și le întind pe un platou, iar deasupra pun niște brânză sărată/feta/telemea sfărâmată.

Până termin ultimul pas, legumele încă nu și-au pierdut din căldura cuptorului, iar asta fac salata ușor călduță și aromată, potrivită pentru zilele ușor friguroase de iarnă.



You May Also Like

0 commentarii