Un dovleac în miez de iarnă - jumătate tartă, jumătate copt

by - 1/08/2011

Ei, La Mulţi Ani cu bine să ne fie!

Se mai simte încă miros de cozonac şi brad verde prin case, cred. Sper că aţi avut parte de un sfârşit de an liniştit şi împăcat, cu gânduri bune pentru anul nou.

Eu văd anii ca nişte globuri, fără început sau sfârşit, în care orice zi se leagă de următoarea, orice lună şi an la fel... Înainte, 31 decembrie si 1 ianuarie mi se păreau chiar foarte departe una de cealaltă, acum însă realizez că de fapt nu le desparte decât acea fracţiune de timp infimă... Tocmai de asta şi pentru a-mi ascunde scuzele de lipsă de timp, vă voi povesti o reţetă de tartă de dovleac şi una de dovleac copt pe care le-am pregătit acum o lună...

Cam prin toamnă aşa, într-o vizită la ţară mi-au ieşit în cale doi dovleci dolofani. I-am luat cu drag acasă şi le-am făcut loc în cămară să se mai coacă niţel. În ajun de Sf. Nicolae, m-am gândit ce poate fi mai minunat pentru Moşul îngheţat care trebuie să vină în zori, decât o felie caldă de tartă cu dovleac? Şi am purces la treabă...


Din jumătate de dovleac am făcut o tartă delicioasă, iar pe cealaltă am copt-o în arome de scorţişoară, nucşoară şi zahăr brun.


Voi începe cu tarta: o reţetă americană - Pumpkin Pie, reprezentativă pentru Thanksgiving:


Umplutura:
  • 1 1/2c piure de dovleac (vezi explicaţia mai jos)
  • 1c zahăr brun
  • 1Lg amidon de porumb
  • 1/2lg sare
  • 1lg ghimbir, 1lg scorţişoară, 1lg cuişoare - pudră
  • 3 ouă
  • 1 1/2c lapte praf
Aluatul:
Pâte brisée - aluatul tranţuzesc de tartă pe bază de unt, făină şi un pic de apă rece, pus apoi la rece o jumătate de oră iar apoi cu acesta se îmbracă o formă de tartă. O reţetă rapidă găsiţi aici.

Pregătirea umpluturii:
  1. Pe meleagurile americane, dovleacul se găseşte gata conservat, dar, din fericire, noi încă nu am ajuns la acel stadiu şi trebuie să facem asta manual. Sper să mai stagnăm din evoluţie în această privinţă... conservarea şi semi-preparea alimentelor. În aceste condiţii a fost nevoie de o metodă de a face dintr-un miez tare de dovleac, piure: metoda am găsit-o aici, şi ideea este să fierbi bucaţile de dovleac în coajă până miezul devine moale şi poate fi uşor scobit cu lingura.
  2. Din piuerul obţinut, se formează o pastă cremoasă adăugând pe rând ingredientele de mai sus.
  3. Se toarnă această pastă în forma pregătită cu aluat, se glazurează marginea tartei cu un ou bătut cu un pic de smântână şi se pune la cuptorul preîncălzit la 220°C. După 10 min, se micşorează temperatura cuptorului la 180°C şi se mai lasă tarta încă 30 min.
Pentru dovleacul copt nu am o reţetă precisă, l-am pregătit cu ce inspiraţie am avut pe moment: tăiat felii, glazurat cu zahăr brun, scorţişoară, nucşoară şi câteva cuişoare şi copt la o temperatură potrivită.


De venit, Moşu' a venit, noi l-am îndulcit, iar el ne-a lăsat în ghete daruri din acelea fără formă, miros, gust sau culoare, dar cu un conţinut înţelept, ca pentru oamenii mari, nu? :)

O zi cu soare în miez de iarnă vă doresc!

(Sursă inspiraţie: http://www.marthastewart.com/recipe/favorite-pumpkin-pie)

You May Also Like

4 commentarii

  1. Cam asa fac si eu tarta mea, insa ii mai adaog nuci!
    Imi place asa de mult cana ta, unde ai gasit o? iti multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuci... sună bine! Cana am găsit-o la un târg de vechituri în Berlin... țin și-mi place și mie foarte mult, deși s-a cam ciobit un pic...

      Ștergere
  2. Amidonul de porumb poate fi inlocuit cu altceva?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ultima dată eu nu am mai pus și a ieșit bine, (e o rețetă mai veche și de atunci am mai învățat că unele ingrediente pot fi omise...). Amidonul ”leagă” în general pastele cremoase, înlocuitori ar putea fi pudra de arrowroot (nu conține gluten), kuzu sau amidonul de cartof, eu însă nu le-am încercat încă.

      Ștergere